Een grote foto van een witte zwaan, 'de Wite Fûgel', domineert de dansstudio van Henneke Nauta in Easterwierrum.
Reportage

Nauta doceert sacrale dans in Friese boerderij

Waar ooit hooi werd binnengebracht en opgeslagen, wordt nu gedanst. Henneke Nauta begon drie jaar geleden met sacrale dans in de Friese boerderij van haar familie in Easterwierrum.

Op de muur staat een Fries gedicht van Hindrik van der Meer dat de kern van de ruimte raakt. 'Lit kij, bliid dûnsjend nei it winterskoft, ús ynspirearje – laat koeien, blij dansend na de winterperiode, ons inspireren.' Hier gaat de handrem eraf en ontdooit wat lang bevroren is, zoals verwoord in het gedicht in Dûnspleats De Wite Fûgel (dansboerderij De Witte Vogel).

De boerderij staat aan de voet van de terp met de toren van Tsjerkebuorren bij Easterwierrum. 'Deze plek is al heel lang bewoond. De toren – de kerk is afgebroken – stamt uit de twaalfde eeuw', vertelt Nauta die er samen met echtgenoot Benny en zoon Sietse een biologisch melkveebedrijf runt.

Beleving

Daarnaast geeft Nauta sacrale dans. Daarbij ligt het accent op beleving van de dans. Er is veel herhaling en vaak wordt in kringvorm gedanst, waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende soorten muziek zoals modern, klassiek, religieus en folklore.

Sacrale dans is voor mensen die bezig zijn met bewustwording en verdieping zoeken

Henneke Nauta, Dûnspleats De Wite Fûgel in Easterwierrum

'Alle dansen hebben een naam en eigen gebaren en bewegingen. Bij elk thema of elke gebeurtenis kun je een passende dans zoeken, van ingetogen tot uitbundig. Maar bij iedere dans gaat het om verbinding en verdieping. Door de herhaling kom je in een soort cadans en door in een kring te dansen, krijg je verbinding met elkaar. Er ontstaat iets', legt de onderneemster uit.

Fouten bestaan niet

'De dansen perfect uitvoeren is mooi, maar is niet waar het om gaat. Fouten bestaan niet. Je mag jezelf en anderen de ruimte gunnen die nodig is om de passen, de dans, onder de knie te krijgen.'

Nauta heeft wekelijks op maandagavond en vrijdagochtend een groep dansers en organiseert ook andere activiteiten zoals een stiltedag in combinatie met meditatie en een wandeling door de landerijen.

Geschikte plek

'Het feit dat we hier midden in het Friese landschap zitten, maakt deze plek uitermate geschikt voor sacrale dans. Op Hemelvaartsdag hebben we 's ochtends vroeg buiten tussen het fluitenkruid en andere bloemen gedanst. Dat was erg bijzonder. Ik probeer de natuur ook zoveel mogelijk in de dans te betrekken. Iedere dans draait om een bepaald thema en dat vertaal ik in het 'midden' dat ik maak. Daarvoor haal ik zoveel mogelijk dingen van buiten, uit de natuur.' Dat midden is de kern waaromheen de kring danst en kan een bijzonder bloemstuk zijn, maar ook een voorwerp of een bepaalde vorm.

Nauta werd zelf geraakt door de dansvorm en het effect ervan en besloot er meer mee te doen en een opleiding te volgen. Die dansen – ze leert nog steeds, want de dans is geen statisch afgerond iets maar steeds in beweging – brengt ze over op haar cursisten.

Loskomen

'De sacrale dans doet mezelf heel goed. Het laat je loskomen van de dagelijkse beslommeringen en je lichaam bewuster voelen. Het tilt je op en verbindt je met dat wat boven je uitstijgt', vertelt de onderneemster. Dat klinkt misschien wat zweverig, maar sacrale dans is ook gewoon plezier beleven, benadrukt ze. 'Het is voor mensen die bezig zijn met bewustwording en verdieping zoeken', zegt Nauta.

'Ik nodig mensen uit in beweging te komen. Dat is best nog wel lastig, want we zijn hier in Nederland meestal niet zo met dans opgegroeid. Mensen zijn soms verlegen als ze hier komen en durven zich niet snel over te geven. Bij samen zingen of muziek maken is dat veel gewoner, terwijl het effect hetzelfde is: er gaat iets open in je. Het hart wordt ruim en het hoofd leeg. Heerlijk vind ik dat.'

Manier van leven

Speelt de biologische bedrijfsvoering een rol bij de keuze voor deze neventak? 'Boeren is een manier van leven, biologisch boeren ook. Toen we in 1997 omschakelden, moesten we best veel uitleggen. Nu is dat veel vanzelfsprekender geworden, maar het is nog steeds een bepaalde visie. In de biologische landbouw gaat het erom het geheel van bodem, plant, dier, mens en de planeet in stand te houden en te versterken', legt Nauta uit.

'Ook in de sacrale dans gaat het om die eenheid. De hele mens – hoofd, hart en handen – in relatie tot en in verbinding met anderen en de natuur, de kosmos.'

Ida Hylkema

Ida Hylkema

Ida Hylkema schrijft op freelancebasis artikelen voor Nieuwe Oogst

Contact